Monday 24 March 2008

keadaan manusia sebelum kedatangan islam

Pada zaman ini, bangsa Arab telah jatuh ke tahap yang rendah. Mereka tenggelam dengan arak, perjudian dan penyembahan berhala. Anak-anak perempuan dianggap barangan yang memalukan dan mereka menanam bayi perempuan mereka hidup-hidup kerana takut mendapat malu.Wanita dalam masyarakat Arab pada ketika ini menjadi barangan yang boleh diwarisi seperti mana mereka mewarisi wang atau binatang ternakan. Seorang lelaki boleh mengahwini ramai wanita tanpa had, dan kadang kala mereka membunuh anak-anak sendiri kerana takut mereka akan menyebabkan kepapaan. Mereka juga mengkhususkan makanan tertentu untuk diri mereka dan melarang isteri-isteri dan anak-anak mereka memakannya.Perhambaan dan pengkhianatan adalah perkara biasa dalam masyarakat ini. Feudalisma kesukuan menjadi perkara biasa, dan pertempuran-pertempuran besar dilancarkan hanya disebabkan oleh perkara-perkara yang remeh seperti keputusan lumba kuda. Selama beberapa abad, rumah yang dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail di Mekah (Kaabah) telah dijadikan tempat berhala dan penyembahan berhala mereka. Ketika Nabi Muhammad SALLALLAHU ALAIHI WASALLAM dilahirkan, terdapat 360 berhala yang telah dibina dan diletakkan di dalam dan di sekeliling Kaabah. Namun, suku-suku kaum di kawasan berdekatan telah menyelewengkan amalan haji yang diperkenalkan oleh Nabi Ibrahim kepada amalan penyembahan berhala di mana mereka berlari di sekeliling berhala-berhala ini dalam keadaan bertelanjang sambil bersiul dan bertepuk tangan. Penyembah-penyembah berhala Arab percaya akan Tuhan, tetapi mereka menganggapnya sebagai Tuhan "Tertinggi" dan perlu diwujudkan tuhan-tuhan "perantaraan" (berhala-berhala) yang bertindak sebagai orang tengah di antara mereka dengan Tuhan/Allah.

2 comments:

sujairi_usim said...

jayyid,crita unta..tahniah krn dpt m'yiapkn risalah yg b'pksikn islam,tp ana ad 1 soalan utk unta,sbgaimana yg kta lhat masyrkt kta pd ari ni,adakah akhlak zman jhiliah b'ulang pd zmn ini.

Heaven_For_Redex said...

TRIMS BGT Karena Blog lo yg bgs ini gue bisa dapat ide dari lo untuk ngerjain tes agama, trs doain gue ya karena gue lage saket tRIMSSSSSS