Monday 10 March 2008

keadaan manusia sebelum kedatangan islam

Agama sememangnya sangat penting dalam pembangunan manusia. tidak hanya relevan dalam kehidupan kerohanian(spiritually) sahaja. Agama mempunyai peranan yang menyeluruh dalam kehidupan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini.Amat ketara bezanya bagi orang yang berpegang dengan agama dengan yang hanya menggunakan akal fikiran semata-mata. Sebagai contoh masyarakat Arab sebelum dan sesudah Islam. Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Arab ketika itu yang lebih dikenali sebagai masyarakat jahilliah hidup dalam keadaan berpuak-puak dan saling bermusuhan.hidup mereka seharian hanya diuruskan dengan kehendak hati dan akal fikiran semata-mata. Dan mereka tidak membangun sehinggalah kedatangan Islam yang dibawa oleh utusan Allah yang terakhir, Nabi Muhammad S.A.W. Tamadun Islam kemudiannya wujud dan membangun dengan berasaskan dan berpandukan agama Islam. Sesungguhnya agama sangat penting dan merupakan asas kepada pembangunan manusia. Dengan Agama berkembanglah ilmu keduniaan yang lain seperti ilmu sains, matematik, sejarah dan sebagainya. Dengan ilmu ini manusia menggunakannya untuk berkembang maju. Bermaksud pembangunan manusia hari ini adalah berasaskan agama dan bukannya berdasarkan akal fikiran semata-mata. Jelas bahawa agama adalah asas kepada pembangunan manusia dan tanpa agama maka pincanglah kehidupan manusia. Mungkin bukan pincang dari segi pembangunan yang ada sekarang, tapi mungkin akan pincang dari segi akidah, akhlak, moraliti, kerohanian, dan kepercayaan yang semua ini boleh membawa manusia ke alam jahilliah semula.

22 comments:

Khairil_usim said...

salam syukri.. ana kagum dengan sirah tajuk sirah anta.. bagus.. tapi isi cam copy paste jeerrr... tapi satu jerr harap gambar anta tu kecikkan skit deh!!!!!!

nawwir nur-eniey- said...

Assalammualaikum..
Well Done ya akhi...tertarik btul dngan kisah tu..jom bersama2 kita mempraktikkan ajaran agama kita sepenuhnya dalam kehidupn seharian..InsyaALLAH ya Akhi!!!

Rai Arn said...

salam..
sebaik2 agama ialah agama islam..tnpa agama idup sesrg manusia itu tdk akn smpurna..ayuhlh kt sm2 mmprjuangkn agma ALLAH ini..!!!tkbir!!

zulfa said...

tahniah!!!
kita bertuah kan berada di bawah bumbung Islam yang syumul dalam segala bidang...so sama2 la kita mempraktikkan apa yang diperintahkan-Nya agar agama Islam yang disayangi menjadi agama yang termaju dan berkembang di seluruh dunia,Insya allah Taala...

Khairil_usim said...

salam eyiii.... perkataan eyiiii ni telah di imalah.. tapi sini aku nak komen satu jah.. gambar tuu sebaik2nya kecilkan sedikit kalu tokleh sikit, banyak pun tak apo... wassalam..........

ridhuwan_MPPusim said...

Asalamualaikom...nakm komen pasal gambar...kecikla ckit.pe2 pun time tacih krn rajin menulis....telus banyok lgi...walaupun aku x baco..tapi aku nak kritik jgak

SHUKRI KS26116 said...

salam, kepada kwn2 semua terima kasih kerana sudi meluangkan masa utk membaca cerita yang di hasilkan saya dlm blog ini, oleh kerana terdapat banyak komen tentang gmbr saya dalam blog ini, hari ini saya ingin menjelaskan bahawa gmbr tersebut adalah betul2 gmbr sy bkn tipu2, sy masukkan gmbr besar2 adalah utk mencari kelainan dari blog kwn2 yang lain. saya pun dah sedaya upaya untuk mendelete gmbr tersebut tetapi tidak berjaya. saya harap dengan penjelasan ini kwn2 semua dapat mehami perasaan saya, lepas ni jgn la lg komen psl gmbr ye.. syukran...

sujairi_usim said...

jayyid,crita unta..tahniah krn dpt m'yiapkn risalah yg b'pksikn islam,tp ana ad 1 soalan utk unta,sbgaimana yg kta lhat masyrkt kta pd ari ni,adakah akhlak zman jhiliah b'ulang pd zmn ini.

ziey said...

salam..
tahniah..
best gak baca citer 2...
islam adalah agama yang cukup sempurna utk kite..

" be the best among the best "

wassalam...

amani said...

salm bagus2 teruskan usaha anda..menarik betullah kisah ini..amboi gambar 2 besar ngat ehh.ape2 pun good luck

azlin said...

salam..
xpelah gambar besar pun..
tambah glamour..
tentang risalah plak bagus n semoga dapat mmbantu kita dalam menghindari sikap dan perangai golongan ini...k,insyallah..amin..

achik said...

salam..cdap tido..pinje katil mu meta blh??papepun blog mung mmg bestla..mmg best giler ar..panda mu berdakwah..teruskan usaha..

marlina said...

salam..so far,blog anda ok and interesting..cuma klu blh,make it a bit colorful ok..truskan usaha anda..

syawal@jerung said...

salam ya akhi..ana rase slps membace blog anta..anta punye yg terbaik d kalangan pare copy paste..trskn usaha..gud luck

محمد شمس الدين ماجد said...

salam syukri, nama ayah anta sama dgn nama sya la, kot awakni anak sya hahahaha... gmbar anta cute la mcam biskut, anta mcam DJ radio la sama dngn DJ radio era.

mat_api said...

peh,ayat sedap giler siot...mcm ayat copy paste jer...semoga kiter semua dijauhkan drpd kmbali ke zmn jahiliah...bye

Anonymous said...

salam,1stly aku nk oyat blog mu ni best sgt,tp apasal pendek jah?x hbis isi dh kot?tgok ko gmbar depe 2 tgh main internet,x ke xdok dlm internet hok nk copy kot?...ape2 pun thniah lah ko mu.............jazakallahukhairan!!!!!!!!!!!!!!

helmy said...

bagus n cantik.itu saja yang dapat diungkapkan.

KimAmaN said...

Salam..

Uissshh..seram gak erk nk komen hang pnyer blog ni..bkak2 jer tpampang mamat deejay maner sesat kt kampus x pastila..hehee..gurau jer..
Pe2pn tahniah..teruskan lg usaha anda bkn stakat d sni saja k.

w.i.s.d.O.m said...

uikzsss..mmg tekejut beruk bila buka blog ni..buka2 je.kuar gambar macho hang..ahakz..besor giler plak 2..mna x tkejutnye..tp klu ko letak gambar kcik pn,org kenal gak 2;D hehe..
but,pe2pn, jum kite sma2 amik iktibar dr citer ni..n sama2 la kite avoid diri dr dipengaruhi 'aura2' cara hidup zaman jahiliyyah di zaman skg yg more advance ni..

Anonymous said...

manusia perlu mengikut ISLAM UNTUK SELAMAT DUNIA DAN AKHIRAT...SEDY FPBU..

sarahyati said...

salam....emek oooo...besar yea gambar...cayokkkk syukri......jgn berhenti kt sini jea tau....teruskan lagi...semoga maju jaya....ingat lah ustz bagi tugas ini byk faedahnya tau...